Jag borde sagt det först tokhyllad i P4 Västernorrland

Jag är så himla glad. För Jag borde sagt det först blev just tokhyllad i Sveriges Radio P4 Västernorrland av Agneta Norrgård.

Lyssna på inslaget här.

”Annika Wall har en enastående förmåga att med små gester ringa in precis det exakta, belysa de små förändringarna som ger de stora effekterna. Boken bjuder på insikter och eftertänksamheter, lite djävlar anamma och tårar. Vi får följa Fias kamp – revanschen och hämnden, men också alla andra känslor. Handlingen är både eftertänksam, finstämd, men också hoppfull och peppande. Boken är oerhört välskriven och varm, karaktärerna berör och stannar kvar.”

Dessutom innehöll radioinslaget en fin dramatisering av vad jag kallar ”skyttegravsscenen” av skådespelaren Lars T Johansson.

”Kristian och jag, vi hade grävt på våra gravar under lång tid och nu satt vi där på varsin lerig botten, på huk i varsitt långsträckt, smutsigt dike och bidade tid. Ibland klättrade vi upp och kikade ut över kanten, försökte få syn på den andre, siktade, för kanske var den andre oförberedd på attack. Pang, pang! Ibland krävdes snabb retirering när orken tagit slut. Middagsbordet blev ett dagligt eldupphör. Skicka smöret och vill du ha lite mer potatismos sades med samma artighet som har du skitit på dig där nere i graven, kanske? Lite lerig om byxorna? Inget levande kan växa mellan två skyttegravar, där finns bara lera, minor och taggtråd.”

Det var en märklig, men fin upplevelse att höra texten tolkas av en manlig skådespelare, eftersom jag har hört Fias kvinnliga röst (och hör nu när jag skriver uppföljaren) så tydligt i huvudet när jag skriver.

Jag är så glad att boken hittar fler läsare och att så många är nyfikna på uppföljaren.

Ja, uppföljaren kommer nästa år, lovar!

Lämna en kommentar