Recension: Resa över avgrunden av Birgitta Lindqvist

”Resa över avgrunden” är en allmängiltig berättelse om att vilja överleva skammen över att ha blivit lämnad. Det är riktigt stor litteratur, tycker Annika Wall.

Recensionen också publicerad i Borås Tidning 13 augusti 2020.

Upptakten till ”Resa över avgrunden” är denna: Sofia blir lämnad av Bengt efter ett långt äktenskap. Hon har levt för sin makes karriär, stått troget vid hans sida, varit hans korrläsare, musa och bollplank, men nu är det plötsligt inget värt. I skammen över att ha blivit kasserad vill Sofia ta sitt liv, men bestämmer sig i sista stund att försöka hålla ut. Livet måste vara mer än att vara hustru!

”Resa över avgrunden” är en roman om att försöka överleva och att försöka hitta sig själv. Vem är man om man stått i skuggan, fogat sig, gjort så som kvinnor blivit lärda att göra i en värld där kvinnors namn inte ens finns på gravstenar utan enbart blivit nämnda som ”trogen hustru”. Och som hon skriver, Birgitta Lindqvist! Det är ett sagolikt och associativt skrivande som ställer krav på läsaren, men som återgäldar besväret i en hjärtskärande och vacker text, skriven med glöd och livsmod. ”Resa över avgrunden” innehåller krassa återblickar på Sofias och Bengts äktenskap, men också själva överlevandet: helande samtal med vänner, möten med mystiska figurer som möjligen bara finns inuti Sofias huvud, att göra världen utan äktenskapet till sin egen igen. Det är ren och skär läsnjutning och jag gråter, skrattar och blir arg om vartannat.

Birgitta Lindqvist var tidigare gift med en känd svensk författare och det må vara så att ”Resa över avgrunden” kanske innehåller drag av verklighetens sanning. Men även om Sofias berättelse är enskild, så gör Birgitta Lindqvist det till en allmängiltigt mänsklig berättelse om att vilja överleva att ha blivit lämnad. På så vis blir det också riktigt stor litteratur.